Difference between revisions of "User:Arne De Winde"

From artvalvas
Jump to navigation Jump to search
 
Line 1: Line 1:
 
[[Category:Studio]]
 
[[Category:Studio]]
 +
 +
Lunchgesprek met Ellen Vrijsen (PXL-MAD School of Arts)
 +
 +
Ik ben Ellen Vrijsen ik geef hier tekenen, illustratie, ... ik ben dus superflexibel.
 +
 +
Ik vertel vandaag over iets wat heel veel indruk gemaakt heeft op mij. Ik ga dus helemaal niet praten over mijn eigen werk. Mijn werk gaat ook altijd over iets wat veel indruk op mij gemaakt heeft.
 +
 +
Ik ben altijd - ook als kind al - een enorme vragensteller geweest.
 +
 +
Het gaat over een film vandaag, uit 2004, ik was toen 24-25-26 en ik was pas afgestudeerd als illustrator iaan Sint-Lujas Antwerpen. EN ik werkte in een café in Antwerpen om daar te kunnen blijven wonen. Mijn tijd daar was nog niet gedaan. Ik begon in een jazzcafé te werken om geld te kunnen verdienen. Toen wilde ik nog kinderboeken maken en de wereld veroveren. Nu zit ik meer in de Vrije Kunsten.
 +
 +
Ik was een rebelse tiener, zeg maar. Niet dat mijn ouders slechte mensen waren, maar ik begreep ze.
 +
 +
Ik ben niet het type dat altijd verantwoorde kunstfilms bekijkt, maar deze is me wel bijgebleven.
 +
 +
The Edukators
 +
Die fetten Jahre sind vorbei.
 +
 +
Je ziet 3 jongeren, Peter, Jan en Jule. Zij breken 's nachts in in rijke huizen. Als ze gedaan hebt om alles overhoop te halen... Ze willen eigenlijk gewoon de mensen die voor hen voor kapitalisme staan doen nadenken. Die jongeren zijn dus heel revolutionair. En steeds laten ze de boodschap achter: "Die fetten Jahre sind vorbei."
 +
 +
Zij hebben opnieuw ingebroken in een villa. Maar het loopt mis, want de eigenaar Hardenberg komt thuis. De jongeren flippen en nemen hem mee naar een hut in de Alpen.
 +
 +
SCENE 1
 +
 +
Er is heel veel in deze scène dat mij lang heeft beziggehouden.
 +
 +
Dit was 15 jaar geleden. Ondertussen is er zoveel meer gebeurd dat je in dit frame kan kaderen.
 +
 +
SCENE 2: Why people vote conservative?
 +
Tussen wit en zwart zitten nog zoveel grijswaarden. Het contrast doet echter nadenken.
 +
 +
Deze scène gaat over hoe tijd mensen verandert - en daar stond ik niet bij stil, toen ik zo oud was als jullie. Mijn idealisme is intussen gemilderd. Intussen herken ik mij steeds meer in de positie van Hardenberg. Stiekem hoop ik nog altijd in verandering. Maar Hardenberg geeft aan hoe moeilijk verandering is - alleen.
 +
 +
Uiteindeljk krijgen ze dit kidnapping niet gerijmd met hun idealen en ze laten hem gaan. Maar intussen zijn hun ideeën geshift.
 +
 +
Nu begrijp ik mijn ouders - of ouderen in het algemeen - veel beter dan toen.
 +
 +
Denken wij niet allemaal links? Is dat niet de taak van kunstenaars? Moeten wij mensen niet doen nadenken?
 +
Repliek: Wat is het verschil ook alweer tussen links?
 +
Repliek 2: economisch en cultuur. liberalisme --- we zijn allemaal mensen en kunnen elkaar helpen.
 +
 +
De maatschappij is toch wel aan het verrechtsen.
 +
Repliek: Links gaat toch uit van: iedereen is gelijk. En rechts is meer: ieder voor zich en zoek het maar uit.
 +
Repliek 2: Ik heb zelf geen politieke overtuiging. Het draait er toch altijd om jezelf te laten zien en je overtuiging te laten zien. Maar waar trek je de lijn?
 +
 +
Zijn mensen slim genoeg?
 +
En wij worden toch ook wel gemanipuleerd door de media?
 +
Repliek: Radicale ideeën. Men heeft 2 uitersten nodig om tot een midden te komen.
 +
 +
Zijn we niet allemaal schuldig?
 +
Repliek: We zijn allemaal een product van de samenleving waar we in zitten. Ik kom van extreem-rechts maar word steeds linkser.
 +
 +
Gaan jullie een Primark binnen?
 +
Repliek: Ik denk niet dat iets of iemand echt schuldig is. Het gaat om een collectief falen, om groepsdruk. Ik denk dat het voor ons nu heel erg moeilijk is om dingen te veranderen.
 +
 +
Ik wil het terug levend bij jullie maken. Het is aan jullie, mannekes. Jullie zijn de vormgevers van morgen. Ergens ga je op jouw manier mensen moeten laten nadenken.
 +
 +
Verandert iedere revolutionair in een kapitalist? Vechten jullie voor jullie idealen?
 +
Repliek: We zijn ons bewuster omdat de media erover berichten.
 +
 +
Is er een verschil tussen jullie en jullie ouders? Denken jullie heel anders dan jullie ouders?
 +
Repliek: Ik denk niet dat we helemaal anders denken. Het zit sowieso in onze opvoeding - en we kunnen ons wel afzetten. Het ligt ook aan de omgeving en de tijdsgeest.
 +
Repliek 2: Onze ideeën zijn heel anders, maar er is wel veel respect.
 +
 +
Zijn de figuren te zwart-wit voor jullie?
 +
Repliek: Ze staan niet stil bij het perspectief van de ander.
 +
Repliek 2: Er zijn ook heel veel mensen die het niet kan schelen hoe het de ander gaat.
 +
Repliek 3: Ik ben opgevoed met het idee dat iedereen gelijke kansen krijgt. Maar sommige mensen hebben hun kans gehad en hebben het verkloot. Als je het zelf verpest, moet je niet komen klagen.
 +
Repliek 4: Als men de term hard werken in de mond neemt: hard is een relatief begrip.
 +
 +
Hoe zien jullie zichzelf ouder worden? Want het gebeurt zo traag? Je wil zekerheid. Ik geef les om kunstenaar te kunnen blijven.
 +
Repliek: Ik denk dat het niet erg is om idealisch te denken. Je moet je idealen helemaal niet laten vallen. Zekerheid hoeft idealisme niet te doden.
 +
Repliek 2: Wij zijn opgevoed in deze samenleving. Moeten wij alles opgeven omdat het slecht gaat in Afrika?
 +
Repliek 3: Ik vraag me of idealisme altijd links is? Bestaat er geen rechtse kunst?
 +
Repliek 4: Je hebt ook rechtse kunstenaars met het verkopen van werk.
 +
Repliek 5: Ik denk dat er ook op school een links-recht-barrière is. Als je rechts bent, kan je ook iets ontwerpen. Maar het is een ander stemgeluid. Iets nieuws maken met al wat bestaat - werken vanuit en met tradities.
 +
 +
Idealitische leerkracht?
 +
Repliek: projectje - tekeningen waar ik meeste trots op bent.
 +
 +
Ik streef altijd naar een betere versie van mezelf. Maar ik word ook ouder en ben soms moe.
 +
Repliek: Moeten leerkrachten neutraal zijn? ik denk dat het ontzettend moeilijk is om - zeker in de kunst, waarin alles draait om je mening of gevoel uiten - neutraal te houden.
 +
Repliek 2: Je kan niet altijd neutraal zijn. Als je geen mening hebt, hebt je er eigenlijk wel een.
 +
 +
Moeten we neutraal zijn?
 +
Repliek: Je mag een overtuiging hebben, maar niet overtuigen.
 +
Repliek 2: Objectiviteit is belangrijk - maar je moet de feiten geven zoals ze zijn.
 +
Repliek 3: IK ervaar vaak dat als je een overtuiging hebt, dat je dan vaak als hypocriet bestempeld wordt. Bv. als je voor het milieu protesteert, maar je gaat met het vliegtuig op reis - dan pakt men daar jou op.
 +
Repliek 4: Welk signaal kan je geven dat een effect heeft?
 +
Repliek 5: Verandering heeft tijd nodig. Op lange termijn veranderen er echt wel dingen ten goede.
 +
 +
 +
Was verstehst du davon?
 +
defaitisme
 +
Die Maschine ist heissgelaufen.
 +
Spiel - Spiegelregel

Revision as of 13:31, 22 November 2019


Lunchgesprek met Ellen Vrijsen (PXL-MAD School of Arts)

Ik ben Ellen Vrijsen ik geef hier tekenen, illustratie, ... ik ben dus superflexibel.

Ik vertel vandaag over iets wat heel veel indruk gemaakt heeft op mij. Ik ga dus helemaal niet praten over mijn eigen werk. Mijn werk gaat ook altijd over iets wat veel indruk op mij gemaakt heeft.

Ik ben altijd - ook als kind al - een enorme vragensteller geweest.

Het gaat over een film vandaag, uit 2004, ik was toen 24-25-26 en ik was pas afgestudeerd als illustrator iaan Sint-Lujas Antwerpen. EN ik werkte in een café in Antwerpen om daar te kunnen blijven wonen. Mijn tijd daar was nog niet gedaan. Ik begon in een jazzcafé te werken om geld te kunnen verdienen. Toen wilde ik nog kinderboeken maken en de wereld veroveren. Nu zit ik meer in de Vrije Kunsten.

Ik was een rebelse tiener, zeg maar. Niet dat mijn ouders slechte mensen waren, maar ik begreep ze.

Ik ben niet het type dat altijd verantwoorde kunstfilms bekijkt, maar deze is me wel bijgebleven.

The Edukators Die fetten Jahre sind vorbei.

Je ziet 3 jongeren, Peter, Jan en Jule. Zij breken 's nachts in in rijke huizen. Als ze gedaan hebt om alles overhoop te halen... Ze willen eigenlijk gewoon de mensen die voor hen voor kapitalisme staan doen nadenken. Die jongeren zijn dus heel revolutionair. En steeds laten ze de boodschap achter: "Die fetten Jahre sind vorbei."

Zij hebben opnieuw ingebroken in een villa. Maar het loopt mis, want de eigenaar Hardenberg komt thuis. De jongeren flippen en nemen hem mee naar een hut in de Alpen.

SCENE 1

Er is heel veel in deze scène dat mij lang heeft beziggehouden.

Dit was 15 jaar geleden. Ondertussen is er zoveel meer gebeurd dat je in dit frame kan kaderen.

SCENE 2: Why people vote conservative? Tussen wit en zwart zitten nog zoveel grijswaarden. Het contrast doet echter nadenken.

Deze scène gaat over hoe tijd mensen verandert - en daar stond ik niet bij stil, toen ik zo oud was als jullie. Mijn idealisme is intussen gemilderd. Intussen herken ik mij steeds meer in de positie van Hardenberg. Stiekem hoop ik nog altijd in verandering. Maar Hardenberg geeft aan hoe moeilijk verandering is - alleen.

Uiteindeljk krijgen ze dit kidnapping niet gerijmd met hun idealen en ze laten hem gaan. Maar intussen zijn hun ideeën geshift.

Nu begrijp ik mijn ouders - of ouderen in het algemeen - veel beter dan toen.

Denken wij niet allemaal links? Is dat niet de taak van kunstenaars? Moeten wij mensen niet doen nadenken? Repliek: Wat is het verschil ook alweer tussen links? Repliek 2: economisch en cultuur. liberalisme --- we zijn allemaal mensen en kunnen elkaar helpen.

De maatschappij is toch wel aan het verrechtsen. Repliek: Links gaat toch uit van: iedereen is gelijk. En rechts is meer: ieder voor zich en zoek het maar uit. Repliek 2: Ik heb zelf geen politieke overtuiging. Het draait er toch altijd om jezelf te laten zien en je overtuiging te laten zien. Maar waar trek je de lijn?

Zijn mensen slim genoeg? En wij worden toch ook wel gemanipuleerd door de media? Repliek: Radicale ideeën. Men heeft 2 uitersten nodig om tot een midden te komen.

Zijn we niet allemaal schuldig? Repliek: We zijn allemaal een product van de samenleving waar we in zitten. Ik kom van extreem-rechts maar word steeds linkser.

Gaan jullie een Primark binnen? Repliek: Ik denk niet dat iets of iemand echt schuldig is. Het gaat om een collectief falen, om groepsdruk. Ik denk dat het voor ons nu heel erg moeilijk is om dingen te veranderen.

Ik wil het terug levend bij jullie maken. Het is aan jullie, mannekes. Jullie zijn de vormgevers van morgen. Ergens ga je op jouw manier mensen moeten laten nadenken.

Verandert iedere revolutionair in een kapitalist? Vechten jullie voor jullie idealen? Repliek: We zijn ons bewuster omdat de media erover berichten.

Is er een verschil tussen jullie en jullie ouders? Denken jullie heel anders dan jullie ouders? Repliek: Ik denk niet dat we helemaal anders denken. Het zit sowieso in onze opvoeding - en we kunnen ons wel afzetten. Het ligt ook aan de omgeving en de tijdsgeest. Repliek 2: Onze ideeën zijn heel anders, maar er is wel veel respect.

Zijn de figuren te zwart-wit voor jullie? Repliek: Ze staan niet stil bij het perspectief van de ander. Repliek 2: Er zijn ook heel veel mensen die het niet kan schelen hoe het de ander gaat. Repliek 3: Ik ben opgevoed met het idee dat iedereen gelijke kansen krijgt. Maar sommige mensen hebben hun kans gehad en hebben het verkloot. Als je het zelf verpest, moet je niet komen klagen. Repliek 4: Als men de term hard werken in de mond neemt: hard is een relatief begrip.

Hoe zien jullie zichzelf ouder worden? Want het gebeurt zo traag? Je wil zekerheid. Ik geef les om kunstenaar te kunnen blijven. Repliek: Ik denk dat het niet erg is om idealisch te denken. Je moet je idealen helemaal niet laten vallen. Zekerheid hoeft idealisme niet te doden. Repliek 2: Wij zijn opgevoed in deze samenleving. Moeten wij alles opgeven omdat het slecht gaat in Afrika? Repliek 3: Ik vraag me of idealisme altijd links is? Bestaat er geen rechtse kunst? Repliek 4: Je hebt ook rechtse kunstenaars met het verkopen van werk. Repliek 5: Ik denk dat er ook op school een links-recht-barrière is. Als je rechts bent, kan je ook iets ontwerpen. Maar het is een ander stemgeluid. Iets nieuws maken met al wat bestaat - werken vanuit en met tradities.

Idealitische leerkracht? Repliek: projectje - tekeningen waar ik meeste trots op bent.

Ik streef altijd naar een betere versie van mezelf. Maar ik word ook ouder en ben soms moe. Repliek: Moeten leerkrachten neutraal zijn? ik denk dat het ontzettend moeilijk is om - zeker in de kunst, waarin alles draait om je mening of gevoel uiten - neutraal te houden. Repliek 2: Je kan niet altijd neutraal zijn. Als je geen mening hebt, hebt je er eigenlijk wel een.

Moeten we neutraal zijn? Repliek: Je mag een overtuiging hebben, maar niet overtuigen. Repliek 2: Objectiviteit is belangrijk - maar je moet de feiten geven zoals ze zijn. Repliek 3: IK ervaar vaak dat als je een overtuiging hebt, dat je dan vaak als hypocriet bestempeld wordt. Bv. als je voor het milieu protesteert, maar je gaat met het vliegtuig op reis - dan pakt men daar jou op. Repliek 4: Welk signaal kan je geven dat een effect heeft? Repliek 5: Verandering heeft tijd nodig. Op lange termijn veranderen er echt wel dingen ten goede.


Was verstehst du davon? defaitisme Die Maschine ist heissgelaufen. Spiel - Spiegelregel