Arne De Winde

From artvalvas
Revision as of 11:09, 23 November 2019 by Arne De Winde (talk | contribs)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to navigation Jump to search


"Was verstehst du davon?" - Lunchgesprek met Ellen Vrijsen (PXL-MAD School of Arts)

Statement: Ik vertel vandaag over iets dat heel veel indruk gemaakt heeft op mij. Ik ga dus helemaal niet praten over mijn eigen werk. Al gaat mijn werk altijd over iets dat veel indruk op mij gemaakt heeft.

Statement: Ik ben altijd - ook als kind al - een enorme vragensteller geweest.

Statement: Het gaat over een film vandaag, die in 2004 uitkwam. Ik was toen pakweg 25 jaar en pas afgestudeerd als illustrator aan Sint-Lukas Antwerpen. Ik werkte in een café in Antwerpen om daar te kunnen blijven wonen. Mijn tijd daar was nog niet gedaan. Toen wilde ik nog kinderboeken maken en de wereld veroveren. Nu zit ik meer in de Vrije Kunsten.

Statement: Ik was een rebelse tiener, zeg maar. Niet dat mijn ouders slechte mensen waren, maar ik begreep ze gewoon niet.

Statement: Ik ben niet het type dat altijd verantwoorde kunstfilms bekijkt, maar deze is me wel bijgebleven. Het is een Duitstalige film getiteld "The Edukators".


TRAILER https://www.youtube.com/watch?v=UyT8bEa4XYA

Statement: Je ziet drie jongeren, Peter, Jan en Jule. Zij breken 's nachts in rijke huizen in. Als ze klaar zijn met alles overhoop te halen, laten ze de boodschap achter: "Die fetten Jahre sind vorbei." Eigenlijk willen ze de mensen die voor hen voor het kapitalisme staan doen nadenken. Ze zijn dus in feite heel revolutionair en idealistisch.

Statement: Op een dag breken zij opnieuw in in een villa, maar het loopt mis: de eigenaar, Hardenberg, komt thuis. De jongeren flippen en nemen hem mee naar een hut in de Alpen.


SCENE 1 https://www.youtube.com/watch?v=QXxiBAi_q54

Statement: Er is heel veel in deze scène dat mij lang heeft beziggehouden.

Statement: Dit was 15 jaar geleden. Ondertussen is er zoveel meer gebeurd dat je in dit kader kan plaatsen.

SCENE 2: Why people vote conservative? https://www.youtube.com/watch?v=k7Fn73DN-KU

Statement: Tussen wit en zwart zitten nog zoveel grijstinten. Het contrast doet echter nadenken.

Statement: Deze scène gaat over hoe tijd mensen verandert - en daar stond ik niet bij stil, toen ik zo oud was als jullie. Mijn idealisme is intussen getemperd. Intussen herken ik mij steeds meer in de positie van Hardenberg. Stiekem hoop ik nog altijd in verandering. Maar Hardenberg geeft wel aan hoe moeilijk die verandering is - alleen.

Statement: Uiteindeljk krijgen de drie jongeren de kidnapping niet gerijmd met hun idealen en laten ze Hardenberg gaan. Maar intussen zijn hun ideeën 'geshift', zeg maar.

Statement: Nu begrijp ik mijn ouders - of ouderen in het algemeen - veel beter dan toen.


Vraag Ellen Vrijsen Denken wij niet allemaal links? Is dat niet de taak van kunstenaars? Moeten wij mensen niet doen nadenken? Repliek 1: Wat is het verschil ook alweer tussen links en rechts? Repliek 2: Je kan links en rechts economisch en cultureel definiëren. Economisch gezien komt recht neer op een resoluut liberalisme. Links gaat dan weer uit van het devies: we zijn allemaal mensen en kunnen elkaar helpen. Repliek 3: Links gaat toch uit van: iedereen is gelijk. En rechts meer van: ieder voor zich en zoek het maar uit. Repliek 4: Ik heb zelf geen politieke overtuiging. Maar het draait er in de kunsten toch altijd om jezelf en je overtuiging te laten zien. Maar waar trek je de lijn?

Vraag Ellen Vrijsen: Zijn mensen wel slim genoeg? En wij worden toch allen gemanipuleerd door de media? Repliek: Er circuleren radicale ideeën, maar men heeft ook wel uitersten nodig om tot een midden te komen.

Vraag Ellen Vrijsen: Zijn we niet allemaal schuldig? Repliek: We zijn allemaal een product van de samenleving waar we in zitten. Ik kom van extreem-rechts, maar word steeds linkser.

Vraag Ellen Vrijsen: Gaan jullie een Primark binnen? Repliek: Ik denk niet dat iets of iemand echt schuldig is. Het gaat om een collectief falen, om groepsdruk. Ik denk dat het voor ons nu heel erg moeilijk is om dingen te veranderen.

Vraag Ellen Vrijsen: Ik wil het engagement terug levend bij jullie maken. Het is aan jullie, mannekes. Jullie zijn de vormgevers van morgen. Ergens zal je op jouw eigen manier mensen moeten laten nadenken.

Vraag Ellen Vrijsen: Verandert iedere revolutionair in een kapitalist? Vechten jullie voor jullie idealen? Repliek: We zijn ons bewuster omdat de media erover berichten.

Vraag Ellen Vrijsen: Is er een verschil tussen jullie en jullie ouders? Denken jullie heel anders dan jullie ouders? Repliek 1: Ik denk niet dat we helemaal anders denken. Ons denken is sowieso verbonden met onze opvoeding. We kunnen ons natuurlijk wel afzetten. Maar ons denken ligt vooral ook aan de omgeving en de tijdsgeest. Repliek 2: Mijn ideeën en die van mijn ouders zijn heel anders, maar er is wel veel respect.

Vraag Ellen Vrijsen: Zijn de figuren uit de film te zwart-wit voor jullie? Repliek 1: Ze staan niet stil bij het perspectief van de ander. Repliek 2: Er zijn ook heel veel mensen die het niet kan schelen hoe het met een ander gaat. Repliek 3: Ik ben opgevoed met het idee dat iedereen gelijke kansen krijgt. Maar sommige mensen hebben hun kans gehad en hebben die verkloot. Als je het zelf verpest, moet je niet komen klagen. Repliek 4: Als men de term 'hard werken' in de mond neemt, moet men weten: hard is een relatief begrip.

Vraag Ellen Vrijsen: Hoe zien jullie zichzelf ouder worden? Het gebeurt heel traag, maar gestaag: je wil steeds meer zekerheid. Repliek: Je moet je idealen helemaal niet laten vallen. Zekerheid hoeft idealisme niet te doden. Repliek 2: Wij zijn opgevoed in deze samenleving. Moeten wij alles opgeven omdat het slecht gaat in Afrika? Repliek 3: Ik vraag me of idealisme altijd links is? Bestaat er geen rechtse kunst? Repliek 4: Je hebt ook rechtse kunstenaars, die hun werk tegen grof geld verkopen. Repliek 5: Ik denk dat er ook op school een links-recht-barrière is. Als je rechts bent, kan je ook iets ontwerpen. Maar het is een ander stemgeluid. Een kunstenaar met rechts profiel zal eerder iets nieuws maken met al wat bestaat; die zal werken vanuit en met tradities.

Vraag Ellen Vrijsen: Moeten docenten neutraal zijn? Repliek 1: Ik denk dat het ontzettend moeilijk (zo niet onmogelijk) is om - zeker in de kunst, waarin alles draait om het uiten van je mening of gevoel - neutraal te zijn. Repliek 2: Als je geen mening hebt, hebt je er eigenlijk wel een. Repliek 3: Je mag een overtuiging hebben, maar niet overtuigen. Repliek 4: Objectiviteit is belangrijk: je moet de feiten geven zoals ze zijn. Repliek 5: Ik ervaar vaak dat als je een overtuiging hebt, je vaak als hypocriet bestempeld wordt. Als je bijvoorbeeld voor het milieu protesteert, maar je gaat met het vliegtuig op reis - wel, dan pakt men jou daar op. Repliek 6: De vraag is echter: welk signaal kan je geven dat überhaupt een effect heeft? Repliek 7: Verandering heeft tijd nodig. Op lange termijn veranderen er echt wel dingen ten goede.