Frauke

From artvalvas
Jump to navigation Jump to search

Workshop Semiotiek 20.12.19: Winterland

Frauke Coune, Jornick Pellizzari, Nico Gaethofs, Aleksandra Flammia

Inleiding

Als groep hebben we besloten om de typografie van de kerstmarkt te gaan onderzoeken. Door eerst allemaal foto’s te trekken van de typografie die we overal tegenkwamen. Zodat we de gelijkenis en verschillen hiervan konden zoeken en bespreken om later duidelijk 1 tabel neer te gieten. Om hierna een collage te maken zodat we een duidelijk visueel beeld krijgen, een soort samenvatting van de typografie van winterland. Om tot slot een tekst neer te schrijven over de connectie tussen de typografie en waar winterland voor staat.

Typografie

Dus hier onder staat de tabel met verschillen en gelijkenis die duidelijk hebben ondervonden als we de typografie van over de gehele kerstmarkt met elkaar vergelijkt.

Gelijkenissen Verschillen
Kitsch, kakofonie Lichtgevend of niet
Opvallend, groot Handgeschreven vs. gedrukt
Gekleurd Duidelijke omlijning
Sierletters geen leesletters behalve prijs
Op platen of op bord Achtergrond stijl
Standaard kleuren thema (rood geel wit) Glossy glans laag
Gekleurde achtergrond Nephouten achtergrond
Veiligheidsborden leesbaar Gebruik lichtjes
Collage typografie.jpg

Het gene wat 1e op viel zijn de aanwijzingsborden (EHBO, nooduitgang) door de duidelijke leesbaarheid en eenvoud doormiddel van de grote drukte van al de andere typografie. Natuurlijk ook omdat deze een totaal andere functie heeft dan de desbetreffende typografie van winterland zelf.

Nadat we navraag zijn gaan doen bij het kraam “BBQ” zijn we te weten gekomen dat hij zijn kraam compleet zelf had vormgeven waaronder de typografie. Maar dit geldt niet voor alle kramen. Bij navraag bij “friet XXL” werd ons verteld dat de uitbater zelf geen inspraak had in de typografie en dat deze op voorhand werd vastgelegd door de bouwer. Dus kunnen we vaststellen dat ze proberen allemaal op hun eigen manier anders te zijn en dat de bouwers hier ook in meegaan. Dat ze hun eigen touche geven aan de typografie. Door middel van de naamgeving, kleuren, achtergrond, corps, lettertype, plaatsing… Waardoor er een duidelijke samenhang ontstaat ,doordat er geen geheel is. Het is een kakofonie van alles wat men maar kan bedenken. Elke kraan werkt individueel, maar samen niet. Het is een reflectie van ons gefragmenteerd land. Een goed vergelijkbaar voorbeeld hiervan is het project frietkoterij. Als je kijkt naar al de verschillende foto’s van de frietkoten, valt enorm op dat de er geen 2 dezelfde zijn ze hebben elk hun eigen stijl. Maar toch slagen ze erin om duidelijk te maken dat het om een frietkot gaat ook al zijn de verschillen nog zo groot.

Dan als je gaat kijken naar het doel van de kerstmarkt kan je je duidelijk vast stellen dat de typografie hier goed mee overeen stemt. Het is een duidelijke reflectie van waar ze voor staan en draait. Om op te vallen en onze aandacht te laten verliezen in alles om ons heen en ons geld te spenderen aan lekkernijen attracties drank…

Workshop Semiotiek 06.12.19: Cadavre Exquis

Frauke Coune CadavreExquis 1.jpgFrauke Coune CadavreExquis 1b.jpg
Romi Paspont CadavreExquis 2.jpgRomi Paspont CadavreExquis 2b.jpg
Aleksandra Flammia CadavreExquis 3.jpgAleksandra Flammia CadavreExquis 3b.jpg
Nico Gaethofs cadaverexquis 42.jpgNico Gaethofs cadaverexquis 4b2.jpg
Frauke Coune CadavreExquis 5.jpgFrauke Coune CadavreExquis 5b.jpg
Romi Paspont CadavreExquis 6.jpgRomi Paspont CadavreExquis 6b.jpg

BloemRecht.jpg ZwartWitRoos.jpg

Beiden zijn voorbeelden van een oefening van fotografie van dit jaar. De eerst is geinspireerd op Karl Blossfeldt zijn fotografie. Hij maakte vooral foto's voor in leerboeken. De tweede foto is geinspireerd op werk van Imogen Cunningham, ook zij fotografeerde planten en bloemen maar op een compleet andere manier.

Bloemenletters.pdf

Een foto van een opdracht van typografie bij illustratieve.

PenTool.jpg

Een tekening van mijn hond gemaakt met de pentool in photoshop.